هیچ چیزی به اندازه عادت بد و ناپسند فرد را از خلاق بودن و اهداف خود دور نمی کند. این عادات بد در ابتدا نامناسب بودن خود را نشان نمی دهند اما پس از گذشت زمان فرد متوجه تغییرات بدی در رفتار و حتی سبک زندگی خود می شود. عادات بد می تواند به راحتی میزان بازدهی و خلاقیت یک فرد را در اکثر جوانب زندگی اش کاهش داده و رفته رفته او را به آدم منفی ای تبدیل کند. کنترل این عادات ناپسند بسیار مهم و حیاتی است. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه مینیسوتای آمریکا صورت گرفته شده است، به این نتیجه رسیده اند که افراد دارای برنامه ریزی و اعتماد به نفس به نسبت افراد بدون برنامه و منزوی زندگی شادتر و موفق تری دارند.
گرنویل کلیسر در این رابطه می گوید:

“با اعتماد به نفس و خویشتن داری می توان به شخصیت اعلا رسید”.

بعضی از عادت بد نسبت به دیگر کارها اثرات منفی بیشتری دارند که در این قسمت قصد بررسی ۸ مورد از این عادت بد که باعث درو شدن یک فرد از خلاق بودن وزندگی بهتر می گردد، می پردازیم.

۸ عادت بد که موجب کاهش خلاقیت می شوند

  • استفاده از تلفن همراه، تبلت یا لپ تاپ در رخت خواب
  • مداوم و بدون برنامه خاص از اینترنت استفاده کردن
  • کمال گرایی مفرد
  • ملاقات های بیهوده و اضافی
  • خودداری از ارسال سریع پاسخ به ایمیل های دریافتی
  • جلوگیری از چرت زدن های گاه و بی گاه
  • امتناع از انجام دادن چندین کار به صورت همزمان
  • انجام ندادن کارهای سخت و چالش برانگیز
افزایش خلاقیت و موانع رشد خلاق بودن

استفاده از تلفن همراه، تبلت یا لپ تاپ در رخت خواب میزان خلاق بودن یک فرد را کاهش می دهد:

استفاده از این وسایل در شب می تواند تاثیر بسیار منفی ای بر روی کیفیت خواب و سطح انرژی شما بگذارد. از طرفی استفاده از این وسایل در شب باعث اختلالات هورمونی در شما می گردد که این موضوع بر روی خواب تاثیرات بسیار منفی خواهد گذاشت.

طول موج کوتاه آبی این وسایل تاثیرات منفی بسیار مهمی بر علاقه، انرژی و سطح خواب دارد. در طول روز میزان اشعه ی آبی در نور خورشید وجود دارد. هنگامی که در طول روز این میزان اشعه به طور مستقیم به شما برخورد می کند و میزان تولید هورمون ملاتونین که هورمون خواب می باشد را کاهش داده و در نهایت باعث بیدار ماندن شما می شود. در طول ظهر میزان اشعه ی آبی رنگ کاهش پیدا کرده و این عامل باعث تولید هورمون خواب می شود. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که در شب از تلفن همراه و یا لپ تاپ در اتاق خواب خود استفاده می کنند، در طول ظهر احساس خواب آلودگی می کنند.

همین موضوع میزان تولید ملاتونین را مختل کرده و در نهایت باعث به هم ریختگی برنامه ی خواب فرد می شود. از طرفی این موضوع را نباید فراموش کرد که خواب یکی از موارد اساسی برای داشتن ذهن باز و خلاق بودن برای فرد است. در بعضی مواقع قبل از خواب می توان از تلویزیون استفاده کرد و آن هم در صورتی است که شما با تلویزیون فاصله ی استاندارد را داشته باشید.

افزایش خلاقیت و موانع رشد خلاق بودن

مداوم و بدون برنامه ی خاص از اینترنت استفاده کردن بر میزان بازدهی و خلاق بودن فرد تاثیر منفی می گذارد:

در یک تحقیق ثابت شده است که برای رسیدن به بالاترین سطح تمرکز حدود ۱۵ دقیقه زمان می برد تا فرد بتواند بر روی کار و یا هدفی خاص نهایت تمرکز و دقت را داشته باشد. این ۱۵ دقیقه نکته ای بسیار اساسی برای خلاق بودن و افزایش میزان بازدهی یک نفر به حساب می آید.

هنگامی در حین کار دست از فعالیت کشیده و برای چک کردن اخبار، پیام ها و یا حتی بازی وارد اینترنت می شوید درواقع میزان بازدهی خود را از بین خواهید برد. بعد از این کار شما حدود ۱۵ دقیقه به طور مداوم زمان نیاز دارید تا بتوانید بر روی کار یا موضوعی که مشغول به آن بودید دوباره تمرکز کنید. تداوم در قطع کار و ورود به دنیای مجازی باعث از بین بردن میزان بازدهی و خلاق بودن فرد می شود.

کمال گرایی مفرد کار دست شما خواهد داد:

همیشه نویسندگان قبل از نوشتن و ویرایش نهایی کتاب یا متن مورد نظر خود تعداد بسیار زیادی صفحه را پر از متن و نوشته ای می کنند که حتی در انتها ممکن است در نسخه ی نهایی متن خود از آن استفاده نکنند. این موضوع را نباید فراموش کرد که در صورت عدم اشتباه کردن و به چالش کشیدن خود نمی توان از میزان خلاق بودن خود آگاهی پیدا کرد. انتظار افزایش خلاقیت در صورت عدم بروز خطا نوعی کمال گرایی افراطی است که در گذر زمان می تواند تاثیر منفی بسیار زیادی بر روی فرد و سبک زندگی او بگذارد. جودی پیکات در این زمینه می گوید:

“می توانید یک صفحه ی بد را تصحیح کنید اما هرگز نمی توانید یک صفحه ی خالی را تصحیح کنید.

افزایش خلاقیت و موانع رشد خلاق بودن

ملاقات های بیهوده و اضافی را از برنامه ی روزانه و بلند مدت خود حذف کنید:

بدون شک برای شما نیز پیش آمده است که در برنامه یا ملاقات هایی قرار گرفته اید که در نهایت هیچ گونه سود و کمکی به شما نکرده است. فارغ از هزینه مدت زمانی که شما در این جلسات می گذرانید در آخر ماه بسیار سرسام آور خواهد بود. اتلاف وقت به روش های متفاوت مانند حضور در برنامه ها یا جلسات بی هدف یکی از مواردی است که فرد را از خلاق بودن دور خواهد کرد. افراد خلاق از حضور در این جلسات و برنامه ها خودداری کرده و در عین حال برای روز و هفته های پیش رو برنامه ریزی دقیقی می کنند.

افزایش خلاقیت و موانع رشد خلاق بودن

از پاسخ دادن سریع به تمامی ایمیل هایی که برای شما ارسال می شود خودداری کنید:

افراد موفق و خلاق اجازه نمی دهند که موضوعاتی ابتدایی مانند هشدارهای ایمیل برایشان حواس پرتی ایجاد کند. خلاق بودن در هر زمینه می تواند به فرد در موفقیت شخصی وی کمک بسیار زیادی کند. به عنوان مثال در این زمینه افراد موفق سعی می کنند ایمیل های خود را در ابتدا بر اساس فرستنده طبقه بندی کرده و بر طبق میزان اهمیت به ایمیل ها در زمانی مشخص از روز پاسخ دهند.

به ایمیل هایی که از افراد یا مشتری های خاص می رسد در زمان مناسب آن پاسخ داده و به بقیه ایمیل ها در زمانی که آزاد تر هستند رسیدگی می کنند. حتی بعضی از این افراد برای ایمیل های خود فرستنده ی پیام اتوماتیک دارند و پس از دریافت ایمیل به طور اتوماتیک به فرستنده اطلاع می دهند که چه زمانی پیام آن ها چک و پاسخ داده خواهد شد. خلاق بودن در همین زمینه های کوچک در موفقیت شما تاثیرات به سزایی می گذارد.

افزایش خلاقیت و موانع رشد خلاق بودن

از چرت زدن خودداری کنید تا میزان بازدهی شما در روز افزایش پیدا کند:

هنگامی که به خواب می روید، بدن شما فرایندهای پیچیده ی بی شماری را انجام می دهد. یکی از این موارد از پیش آگاهی بدن فرد برای بیدار شدن است. در بسیاری از مواقع ممکن است حدود چند دقیقه قبل از زنگ بیدار باش از خواب بیدار شده باشید. مغز در این لحظه به شما پیام آماده بودن بدن را ارسال کرده است. هنگامی که شما پس از زنگ بیدار باش دوباره می خوابید و یا به اصطلاح چرت می زنید، به مرور زمان این پیام آمادگی بدن را از دست داده و در عین حال تا ساعت ها بعد احساس خواب آلودگی دارید.

این یعنی کاهش میزان خلاق بودن در طول روز! پس میزان خستگی شما بعد از اعلان زنگ بیدار باش اهمیت ندارد؛ چیزی که مهم است این می باشد که پس از زنگ بیدار شوید تا میزان بازدهی و خلاق بودن روزانه ی خود را افزایش دهید.

افزایش خلاقیت و موانع رشد خلاق بودن

انجام چند کار به صورت همزمان یعنی خداحافظی با خلاق بودن و بازدهی بالا:

انجام چند کار به صورت همزمان یکی از مواردی است که میزان خلاق بودن فرد را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. تحقیقات متعددی نشان داده است افرادی که چندین کار را به صورت همزمان و به طور مداوم انجام می دهند با مرور زمان توانایی هایی میزان توجه، به یاد اوردن مسائل مهم و یا حتی به نحو مطلوب انجام دادن را از دست می دهند. زمانی که چند کار را به صورت همزمان انجام می دهید، مغز قادر به انجام دادن این موارد به نحو مطلوب نخواهد بود.

ممکن است افرادی که چند کار را باهم انجام می دهند این ادعا را داشته باشند که کارها به نحو مطلوب و میزان بازدهی آن ها افزایش پیدا کرده است. تحقیقاتی که در دانشگاه استندفورد صورت گرفته است برخلاف این باور است. افرادی که چند کار را در یک زمان انجام می دهند، بازدهی آن ها به نحو چشمگیری کاهش پیدا می کند زیرا این افراد برای درست انجام دادن این کارها در سازمان بندی و طبقه بندی به مشکل می خورند. در همین زمان میزان خلاق بودن و عدم بازدهی بالا نمایان می شود. برای خلاق بودن می بایست یک هدف را با برنامه ریزی و مدیریت مطلوب انجام داد. این رمز افراد موفق است.

افزایش خلاقیت و موانع رشد خلاق بودن

انجام ندادن کارهای سخت و چالش برانگیز خلاق بودن شما را می کاهد

انسان به طور طبیعی از میزان انرژی روحی محدودی برخوردار است. این انرژی روحی کمک بسیار زیادی در خلاق بودن یک فرد خواهد کرد. زمانی که فعالیت های سنگین را به طور مداوم انجام می دهید، در تصمیم گیری و انتخاب صحیح دچار مشکل می شوید. در صورتی که اگر شما این کارهای سخت و طاقت فرسا را در طول روز انجام ندادید، انرژی و زمان بسیار زیادی را برای تصمیم گیری و خلاق بودن در هدفی را ذخیره کرده اید. بهتر است این کارها در صبح انجام شود زیرا به طور کل بدن انسان در صبح از میزان انرژی بالایی برخوردار است.

بسیاری از این عادات بد که بر خلاق بودن فرد تاثیر منفی می گذارد ممکن است به نظر شما ساده و سطحی آید اما با مرور زمان تاثیرات منفی این عادات بیش از پیش حس خواهد شد. بهتر است برای افزایش میزان خلاقیت و بازدهی خود از انجام دادن این کارها دوری کنید.